Gemeente wijst FSD aan als ontwikkelaar op Coolhaveneiland

Bouw van 57 woningen in voornamelijk het betaalbare middensegment


De gemeente Rotterdam heeft ontwikkelaar FSD aangewezen als winnaar voor het project Kavel de Machinist op Coolhaveneiland. Uit de vier deelnemende partijen werd het plan van FSD unaniem als beste gekozen. De ontwikkelaar zal naar verwachting eind 2021 beginnen met de bouw van circa 57 woningen in voornamelijk het middenhuur segment (tot maximaal 1000 euro maandhuur). Het vijftig meter hoge gebouw telt 16 verdiepingen.

Behalve woningen worden er in het plan ook horeca en een gemeenschappelijke functie op de begane grond gebouwd. Het project krijgt verder een half verdiepte parkeergarage. Het gebouw, gelegen tussen de monumenten De Machinist en het gemaal Parksluizen, zal een groene en duurzame uitstraling krijgen.

Actieplan Middenhuur

,,Liefst driekwart van de woningen van het project Kavel de Machinist wordt verhuurd in het middensegment. Rotterdam heeft het DNA van een werkstad en daarom moeten ook essentiële beroepsgroepen zoals politieagenten, verpleegkundigen en leraren in het centrum kunnen wonen’’, zegt wethouder Bas Kurvers (Bouwen en Wonen). Het college presenteerde vorig jaar het Actieplan Middenhuur om meer middeninkomens aan de stad te binden. Veel mensen met een middeninkomen slagen er nu niet in om een betaalbare huur- of koopwoning te vinden in Rotterdam. Op Coolhaveneiland wil de gemeente meer diversiteit in woningtypen aanbrengen zodat (nieuwe) bewoners in elke levensfase en met elk inkomen in de wijk kunnen (blijven) wonen.

Duurzaam ontwerp

De eerste ontwerpen van het gebouw laten zien dat het project op natuurlijke wijze aansluit op de monumentale omgeving. De parkeergarage is voor de helft ingegraven en op het dak komt een openbaar parkje dat mooi aansluit bij het omliggende groen. Daarnaast is in het schetsontwerp maximaal ingezet op duurzame energie en een circulaire leefomgeving. Het gebouw is energieneutraal met een Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) van 0 en er is gekozen voor een hybride constructie op basis van hout en beton. Boven de garage wordt een zogenoemde krattensysteem aangelegd waarin regenwater wordt opgevangen dat daarna gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld bewatering van planten