Straatnaam: Kees van Dongenhof

Het Kees van Dongen hof leent zijn naam van Cornelis Theodorus Maria “Kees” van Dongen, een nederlands-franse schilder geboren in Delfshaven (1877-1968). Eerst hield van Dongen zich vooral bezig met schilderijen van zeemannen en prostituees. Later werd van Dongen echter een van de leidende “Fauves”, deel van een groep schilders met de zelf toegekende naam “Les Fauves”, oftewel “De Wilde Beesten”. De Fauves waren een groep schilders die de aspecten van het schilderen probeerden te versterken en niet bang waren om hun schilderij er niet geweldig realistisch uit te laten zien. Ook kleur was een belangrijk punt voor de Fauves. Van Dongen’s vroegere werk was vooral geinspireerd door de Haagse School en symbolisme maar kreeg gelijdelijk een pointillistische draai. In 1905 participeerde hij aan de Salon d’Automne exhibitie (een vooruitstrevende exhibitie gehouden in Parijs) waarna zijn stijl nog radicaler veranderde in vorm en kleur (in deze tijd worden door veel mensen zijn belangrijkste schilderijen gemaakt). Hij tekende geen hele gekke taferelen maar vooral kunstzinnige en theatrale onderwerpen. Van Dongen keerde later terug naar Parijs voor Augusta “Guus” Preitinger, met wie hij twee kinderen kreeg. Zijn dochter werd in 1905 geboren, rond deze tijd maakte Van Dongen een beruchte beslissing: hij schilderde een portret van Fernande Olivier (model en geliefde van Picasso). Gertrude Stein schrijft hier het volgende over in “The Autobiography of Alice B. Toklas”: