Hoe de Coolhaven er kwam
Het verhaal van de Coolhaven is oud, en niemand kan het echte begin inmiddels uit ervaring vertellen. Voor het echte ontstaan van de haven moet er flink in de krantenarchieven gezocht worden. Gelukkig hoeven wij dat niet te doen aangezien wijkfenomeen Ferrie Weeda het al voor ons heeft gedaan. Zie hier wat hij vond, zie hier het verhaal van de Coolhaven.
De eerste benamingen van de Coolhaven kunnen worden terug getraceerd naar het eind van de 19de eeuw. De allereerste benaming in de krantenarchieven vindt plaats op 4 Augustus 1888.
Het idee was er, maar het duurt nog wel even voordat het graven van de Coolhaven in de praktijk wordt gebracht. De gemeenteraad besluit pas op 20 april 1922 te beginnen met het aanleggen van het eerste deel van de Coolhaven. Origineel zou de Coolhaven worden gegraven van de Lage Erfbrug tot de Pieter de Hoochweg aangezien de grond ten oosten van de Pieter de Hoochweg toen nog eigendom was van de welvarende familie Hoboken, er mocht dus niet verder gegraven worden. Belangrijke motivatie achter het graven van de Coolhaven was werkgelegenheid, het project zou werklozen een baan verlenen.
De betreffende gemeenteraadsvergadering verloopt niet op rolletjes. Het idee van de Coolhaven blijkt controversieel voor sommige. Opgerolde stukjes papier met daarop links-activistische teksten worden naar raadsleden geworpen. De vergadering wordt geschorst en de tribune wordt door politie ontruimd. De daders zouden werkloze communisten zijn, een van hen moet de avond in een cel overnachten.
Op 26 februari 1923 gaat het dan toch beginnen, er wordt gestart met het graven van de Coolhaven. Drie en een half jaar later op 6 december 1926 is het eerste gedeelte van de haven klaar op bevaren te worden door schepen. Ze kunnen natuurlijk niet verder varen dan de Pieter de Hoochweg waar het water doodloopt en ze op een groep weilanden stuiten.
Het doortrekken van de Coolhaven tot de Maas wordt definitief beslist op 29 maart 1928. Hierbij komt ook het idee van de Parksluizen tot. Het enige wat nog wat tijd nodig heeft is de bouw van de Pieter de Hoochbrug wat vanwege financiele redenen nog niet mogelijk was. Lang hoeven we echter niet te wachten want 7 maanden later wordt ook dit een realitiet, de 20 meter brede Pieter de Hoochbrug zal ook aangelegd worden.
De graafwerkzaamheden voor het tweede deel van de haven worden in juni 1929 in werking gezet. Tijdens deze werkingen stort op 12 juli een stuk van de Pieter de Hoochweg in. Gelijktijdig starten ook de werkzaamheden van de Parksluizen.
De werkingen zijn voltooid op 27 april 1933. Er wordt een opening gemaakt in de dam die de twee delen van de Coolhaven scheidt waar op de dag van de officiele opening de directeur van gemeentewerken in een roeibootje doorheen vaart. De coolhaven is voltooid 45 jaar nadat hij voor het eerst genoemd wordt.
Verder volgt op 22 mei 1933 de officiele opening van de Parksluizen en COolhaven door de commissaris der Koningen. Een grote bijeenkomst was dit echter niet vanwege de crisis die toen der tijd heerste.